Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina
Lab

Smart Education

Digitale innovatie in het onderwijs

Het Smart Education programma herbergt diverse projecten en netwerkactiviteiten die de potentie onderzoeken van Kunstmatige Intelligentie en andere innovatieve technologie voor het onderwijs. Dit gebeurt op basis van vragen uit, en met toepassingen in de eigen onderwijspraktijk en in die van onze partners. Projecten ontwikkelen vaak zelf nieuwe onderwijstechnologie in combinatie met bijpassende didactiek.

Over het lab

zittende studenten op een bank

Met het programma van het Smart Education Lab levert de HvA een actieve, leidende bijdrage in de ontwikkeling en inbedding van onderscheidende, evidence-informed, digitale onderwijsgereedschappen (EdTech) voor het werkveld en het eigen onderwijs.

Over het lab

Maak kennis met het team

Maak kennis met het kernteam van het Smart Education Lab

  • Bert Bredeweg

    Lector Didactiek van de Bètavakken

    Bert werkt aan onderwerpen zoals leren door Conceptueel Modelleren, in het bijzonder oorzaak-gevolg denken, Gamification en Learning Analytics. Binnen het Smart Education Lab doet hij onderzoek naar het verrijken van het onderwijs met AI-technologie.

    Bert Bredeweg, lector Didactiek van de Bètavakken
  • Anders Bouwer

    Kwartiermaker Smart Education, docent-onderzoeker Informatica

    Als een van de eerste studenten Kunstmatige Intelligentie in Amsterdam, gevolgd door een onderzoekstraject op het gebied van intelligente onderwijssystemen, is Anders een echte expert op het gebied van Smart Education. In zijn huidige functie is hij docentonderzoeker bij de Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie (FDMCI). Naast intelligente onderwijssystemen liggen zijn interesses op het gebied van Game-Based Learning (GBL) en Gamification, en innovatieve technologieën voor het onderwijs.

    Anders Bouwer, Kwartiermaker Smart Education, docent-onderzoeker Informatica
  • Izaak Dekker

    Associate lector

    Izaak is associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs. Zijn onderzoek richt zich op het grondig evalueren van onderwijsinnovaties.

    Izaak Dekker, associate lector Didactiek en Curriculumontwikkeling Hoger Onderwijs
  • Jan-Willem Doornenbal

    Expert Informatie en Communicatie Technologie voor Onderwijs (ICTO

    Jan-Willem is expert Informatie en Communicatie Technologie voor Onderwijs (ICTO) bij de Faculteit Onderwijs en Opvoeding (FOO) en als zodanig ondersteunt en inspireert hij medewerkers van de Faculteit op het gebied van ICT in het onderwijs. Jan-Willem heeft ook zitting in het hogeschool brede overleg rond de digitale leeromgeving (DLO-board), en werkt aan ‘Evidence-based course design’ (oftewel, bewijsgestuurd onderwijsontwerp). Naast zijn werk bij de ICTO is Jan-Willem beeldend kunstenaar.

  • Joanna Holt

    Associate lector

    Joanna Holt is associate lector binnen het Lectoraat Didactiek van de Bètavakken. Als associate lector houdt zij zich met haar onderzoek bezig met het gebruik van technologie in het onderwijs​​, in het bijzonder hoe hands-on/minds-on leren in Natuur- en Technieklessen kan worden ondersteund met behulp van interactieve kennisrepresentaties.

    Joanna Holt, associate lector Technologie in het Onderwijs
  • Marco Kragten

    Hoofddocent, cluster Exact en Beroepsonderwijs

    Marco Kragten is gepromoveerd op het proefschrift 'Leren met procesdiagrammen in het biologieonderwijs'. Zijn onderzoek richt zich op de didactiek van bètavakken in het voortgezet onderwijs. De belangrijkste focus van zijn werk is hoe studenten (beter) kunnen leren met en van kennisrepresentaties over dynamische systemen. Hiertoe ontwikkelt en evalueert hij vernieuwende didactische benaderingen en lesmaterialen waarbij de leerling en/of docent wordt ondersteund door digitale tools en kunstmatige intelligentie.

    Marco Kragten,  Hoofddocent, cluster Exact en Beroepsonderwijs
  • Sonia Abrantes Garcez Palha

    Hoofddocent en onderzoeker, cluster Masters

    Sonia is hoofddocent wiskundeonderwijs en -onderzoek bij het lectoraat Didactiek van de Bètavakken en de masteropleiding voor leraren. Haar onderzoeksinteresses liggen in het leren van wiskunde en Game-Based Pedagogy.

    Sonia Abrantes Garcez Palha, Hoofddocent en onderzoeker, cluster Masters