Logo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpaginaLogo Hogeschool van Amsterdam – link naar startpagina

Iets voor jou?

Vind jouw focus met Creative Business (CB). Media en communicatie zijn overal. Ze helpen bij het vertellen van verhalen. Als jij geïnteresseerd bent in de strategie achter een verhaal en de veelzijdigheid van media, dan is deze Amsterdamse opleiding iets voor jou. Je leert creatieve mediaformats maken, optimaliseren en vermarkten. Online en offline, van concept tot content en van idee tot oplevering. Jij kent de kracht van media en weet hoe je dit kunt inzetten om impact te creëren.

Interesse in Creative Business?
Verhalen zijn overal. Wij leren je hoe je verhalen vormgeeft en vermarkt.

Dit ga je doen

Vind jouw focus met Creative Business (CB). Ben jij ondernemend, nieuwsgierig, zelfstandig en geïnteresseerd in de veelzijdigheid van media? Bij de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam leer je hoe je impactvolle mediaproducten bedenkt en maakt die aansluiten bij de behoeften van organisaties en opdrachtgevers, altijd met oog voor innovatie en maatschappelijke relevantie. Deze opleiding combineert creativiteit en business. Je verdiept je in zowel strategische als praktische vaardigheden, waarbij je economische voorspoed bekijkt vanuit een commercieel, sociaal-maatschappelijk en duurzaam perspectief. Je bepaalt deels je eigen leerroute en ontwikkelt je tot een kritische en flexibele mediaprofessional. Samen met andere studenten werk je aan uitdagende beroepsvraagstukken van echte opdrachtgevers met speciale aandacht voor creativiteit, ethiek, nieuwe technologieën, duurzaamheid en innovatie. Met een ondernemende mindset kun je na je studie aan de slag als werknemer, ondernemer of freelancer, ondersteund door het brede netwerk van de opleiding in het hart van de creatieve industrie van wereldstad Amsterdam. Kortom: media bedenken en maken, met verstand van zaken!

Zo ziet het stones-onderwijs er bij Creative Business uit
Jaar 1

In het eerste jaar maak je kennis met de basis van het vakgebied en de wijze waarop media ingezet kan worden om een verhaal te vertellen. Je volgt vier stones, waarbij de focus ligt op creatie en business. In de loop van het eerste jaar kies je, samen met je studiecoach, de leerroute voor jaar twee.

Jaar 2

In het tweede jaar kies je een van de twee leerroutes: creatie of business. Daarnaast loop je stage voor 10 weken om jouw opgedane kennis in de praktijk toe te passen.

Jaar 3

In het derde jaar kies je een specialisatie binnen je leerroute. Hou je meer van redactionele uitingen of digitale media? Wil je liever de marketing in of innoveren binnen de media? Je kiest een richting en volgt een challenge. Daarnaast loop je in jaar 3 (of jaar 4) een stage van 20 weken bij een organisatie van jouw keuze.

Jaar 4

In het laatste jaar volg je een stone op basis van jouw leerroute of een minor. Vervolgens begin je met afstuderen.

Bekijk het volledige studieprogramma

Toelatingseisen

Havo, vwo of mbo 4

Je hebt een mbo 4-, havo- of vwo-diploma. Daarnaast neem je verplicht deel aan een studiekeuzecheck.

Lees meer over toelating

Benodigde tijd

40 uur per week

Het onderwijs vindt plaats in vier blokken per jaar. Een blok heeft zeven lesweken, waarna je twee toetsweken hebt. De contacttijd is gemiddeld 12 uur per lesweek. Daarnaast besteed je ongeveer 28 uur per week aan het oplossen van het beroepsvraagstuk. Je maakt opdrachten en bereidt je voor op lessen.

Lees meer over studielast

Kosten

Collegegeld en extra kosten

Naast het jaarlijks vastgestelde collegegeld moet je rekening houden met kosten voor boeken, readers en vakbenodigdheden. Houd ook rekening met de aanschaf van een laptop.

Lees meer over studiekosten

Waarom Creative Business aan de HvA?

  • De meest volledige Creative Business-opleiding van Nederland, mede door de unieke samenwerking met de opleiding Communicatie, waar jij de regie behoudt op jouw studiepad.
  • Studeren in Amsterdam: het hart van creatief Nederland. De stad waar jij binnen jouw studie aan de slag gaat met bekende opdrachtgevers als AT5, Foam en Het Parool.
  • We beschikken over unieke mediafaciliteiten als tv- en radiostudio’s en een immersive lab. Hier leer jij de praktische vaardigheden om krachtige verhalen te maken.
  • En genoeg clubs en hubs om je bij aan te sluiten! Zoals Campus Creators, en de studievereniging Mimagine.
Lees verder

Voor wie?

  • Je bent goed in taal, je bent creatief en geïnteresseerd in alles wat met media te maken heeft.
  • Je hebt een ondernemende en proactieve houding.
  • Je wilt niet alleen content maken, maar ook meedenken over de strategie achter het verhaal.