Centre for Economic Transformation | CET

Vestigingsvoorkeuren van webwinkels; een onderzoek naar de behoefte van webwinkels aan winkelruimte in Nederland

Rapport

De afgelopen jaren is het aantal webwinkels in Nederland sterk gegroeid. Tegelijkertijd is de winkelleegstand in veel winkelgebieden fors gestegen. Waar webwinkels vaak worden gezien als een bedreiging voor winkelgebieden, kunnen ze ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van de leegstand. Webwinkels zijn namelijk meer en meer geïnteresseerd in (tijdelijke) winkelruimte.

Het rapport geeft inzicht in de interesse en voorkeuren van webwinkels met betrekking tot verschillende vormen van fysieke winkels: ‘eigen, permanente winkels’, ‘pop-up stores’ en ‘shop-in-shops’. Wat zijn de kenmerken van webwinkels die interesse hebben in een fysieke winkel? En wat zijn hun motieven om deze stap te zetten of te overwegen? Op welke soorten locaties openen webwinkels bij voorkeur een eigen winkel, pop-up store of shop-in-shop en welke eisen stellen zij aan vestigingslocaties en winkelpanden? Wat levert het openen van een fysieke winkel webwinkels op? Wat kunnen vastgoedeigenaren en beleidsmakers doen om de ruimtebehoefte van webwinkels te faciliteren? Op deze en andere vragen over de vestigingsbehoeften van Nederlandse webwinkels geeft dit rapport antwoord.

Referentie Weltevreden, J.W.J., Bardoel, J., Schildkamp, B. (2014). Vestigingsvoorkeuren van Webwinkels; Een Onderzoek naar de Behoefte van Webwinkels aan Winkelruimte in Nederland. Amsterdam/Waalwijk: Centre for Applied Research on Economics & Management, Hogeschool van Amsterdam / Seinpost Adviesbureau BV
Gepubliceerd door  CAREM 6 januari 2014

Publicatiedatum

jan 2014

Auteur(s)

John Bardoel
Brechtje Schildkamp

Publicaties: